Avhandling om kritiskt tänkande i samhällskunskap

1405788_spikat-copyKristoffer Eriksson vid Göteborgs universitet disputerade i slutet av 2013 på avhandlingen ”Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9”. Avhandlingen visar bland annat vilken betydelse elevernas förståelse av en uppgift har för att de ska kunna tänka kritiskt kring den. Avhandlingens empiri baseras på hur 19 elever i årskurs 9 resonerar kring 4 olika problem.

Läs mer om avhandlingen här samt Larssons föregående lic.avhandling här. Ladda ned hela avhandlingen här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Ämnesdidaktik, Forskning, Samhällskunskap, Utbildningsvetenskap och pedagogik
One comment on “Avhandling om kritiskt tänkande i samhällskunskap
  1. […] har redan resulterat i antal intressanta licentiatavhandlingar och mer är i kommande. Vi tipsade i ett tidigare inlägg också om en avhandling från Göteborgs universitet som är en fortsättning på en sådan […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: