Vad påverkar samhällskunskapslärarnas undervisning?

1405788_spikat-copyI slutet av 2013 disputerade Torbjörn Lindmark på avhandlingen ”Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner” vid Umeå universitet. I studien undersöker har via både enkäter, intervjuer och insamlat undervisningsmaterial hur samhällskunskapslärare dels resonerar om syftet med deras ämnesundervisning, hur de tänker om ämnet och detta sedan kommer till uttryck i undervisningen.

I en intervju med Skolporten säger Lindmark själv att:

– I enkäterna kom jag fram till att lärarna säger sig ha fyra olika ämnesförståelser, av vilka den främsta är en medborgarfärdighetsinriktad ämneskonception. Men proven visar något helt annat. De är mer inriktade på fakta och begrepp trots att lärarna i enkäter säger sig vilja något annat. Det är intressant att det finns en skillnad mellan hur de definierar ämnet och hur det tar sig uttryck i deras undervisning.

Läs mer om avhandlingen här och ladda ned avhandlingen i sin helhet här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Ämnesdidaktik, Forskning, Samhällskunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: