Hur är det ställt med medborgarkunskaperna? Om en relativt okänd internationell studie

Att Sverige deltar i PISA, TIMSS och PIRLS är vida känt, i synnerhet som resultaten ofta föranleder nattsvarta rubriker i medierna. En förhållandevis okänd internationell studie som Sverige deltagit i är ICCS som handlar om ungdomars medborgarkunskaper. Som nation betraktat är detta ett område som Sverige är ”bättre” på i jämförelse med andra europeiska länder, men det finns oroande tecken även i denna studie för Sveriges del. Till exempel uppvisar inget annat europeiskt land ett lika starkt samband mellan elevernas medborgarkunskaper och vilken utbildningsnivå deras föräldrar har. Det skulle således kunna vara ett tecken på att svensk skola inte har lika god kompensatorisk effekt på detta område som i andra länder.

Här finns ett blogginlägg om Sveriges resultat i studien och länkar till både Skolverkets rapport om undersökningen och annan forskning som bedrivits på datat från undersökningen.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , ,
Publicerat i Forskning, Internationellt, Samhällskunskap
One comment on “Hur är det ställt med medborgarkunskaperna? Om en relativt okänd internationell studie
  1. […] abstrakt här. Läs också ett tidigare inlägg här på FLS om vad som påverkar elevernas […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: