Det magiska med en föreläsning

föreläsning sandel

Föreläsningen får ofta oförtjänt mycket kritik som undervisningsmetod – monologiska, tråkiga, livlösa, power-point-fyllda. Professor Michaels Sandels föreläsningar från Harvard i politisk filosofi tycker jag i mångt och mycket motbevisar denna förutfattade mening. Han visar att det går utmärkt att skapa levande, inspirerande och dialogisk undervisning även med denna metod.

För varje föreläsning har Sandel ett moraliskt dilemma som diskuteras med studenterna utifrån giganter som Kant, Locke, Mill och Bentham. Ett exempel:

If I own myself, does it follow that I should be free to sell myself into slavery if I wish to do so? (Om jag äger mig själv betyder det att jag också har friheten att sälja mig själv till slaveri om jag så önskar?)

Denna fråga diskuteras i avsnitt fyra i samband med Lockes teori om människans naturgivna rättigheter.

Alla föreläsningarna finns här och avsnitten är sammanlagt 12 men varje avsnitt innehåller två föreläsningar.

Serien inspirerar verkligen, både innehållet och Sandels didaktiska skicklighet.

/Elias Dietrichson

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Material och stoff, Samhällskunskap, Undervisning

Kommentera

Följ FLS på Twitter!
