Recension: ”Vad är EU och vad kan det bli? Allt du behöver veta om EU” (B. Möller)

I och med detta inlägg startar vi en ny kategori här på fls.nu, nämligen ”Recensioner”. I denna kategori kommer du att finna recensioner av olika läromedel och andra böcker som kan vara av intresse för samhällskunskapslärare. Först ut är FLS-legenden Leif Jarlén med en recension av den nya pocketutgåvan av Birger Möllers ”Vad är EU?”.

Den första upplagan av denna bok kom ut 2005. En andra upplaga kom ut 2007 och denna har blivit en klassiker och en gedigen grundbok i EU-kunskap. I den tredje upplagan har de grundläggande kapitlen uppdaterats och ny statistik har förts in. Detta gör att boken har samma utmärkta kvalitet som en handbok om EU:s tillkomst, organisation och funktioner. Tredje upplagen kom ut för ett år sedan och nu kommer en pocketupplaga av denna, som är uppdaterad till mars i år. Vad jag skrev för ett år sedan i nedanstående recension gäller även pocketupplagan. Däremot har priset på denna pocketutgåva satts så lågt som 48 kronor. Detta torde bidra till att ge den ytterligare spridning.

I denna upplaga har författaren skrivit fem nya kapitel. I det första av dessa behandlas de två finanskriser som drabbat EU, först 2008 med Lehman Brothers konkurs och sedan 2010 med Greklands ihåliga statsfinanser och redovisningsfusket vid inträdet i eurosamarbetet. Här ges både en beskrivning, en genomtänkt analys och exempel på konstruktiva åtgärder mot krisen. Framställningen är pedagogiskt föredömlig och förklarar ett svårt problem på ett begripligt sätt. Avslutningsvis ställs frågan om EU bör strama åt eller stimulera ekonomin i dagsläget? Här stöder Birger Möller sig på den amerikanske ekonomen Paul Krugman, som hävdar att efter de strama åtgärder som vidtagits fram till nu så behövs det stimulanser för att få igång ekonomin på nytt.

I två av de andra nyskrivna kapitlen tas klimatfrågorna och Lissabonfördraget upp samt i ett annat diskuterar författarna de Svenska europaparlamentsvalen samt förändringarna i den svenska opinionen och orsakerna till detta.

I bokens avslutningskapitel tar författaren upp EU i framtiden. Punkter som tas upp är utvidgningen och läget för nya medlems- och kandidatländer, Schengensamarbetets framtid de olika grupperingar som finns inom EU, såväl ländermässigt som partiideologiskt. När det gäller Sverige konstaterar Möller att sakfrågor mer än det ideologiska dominerar Sveriges EU-politik.

De båda tidigare upplagorna har rönt stor uppskattning som en gedigen grundbok i EU-kunskap och sålts slut. Inte minst har de varit ett viktigt uppslagsverk ute på våra samhällskunskapsinstitutioner och skolbibliotek. Denna nya upplaga håller samma goda klass och jag rekommenderar den varmt för läsning, reflektion och diskussion kring olika EU-frågor. Att den nu också ges ut i denna billiga pocketversion hoppas jag leder till att varje lärare i vårt ämne införskaffar den.

Leif Jarlén

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning