Varför röstar vi som vi gör?

Att människor röstar olika är lika självklart som att vi är olika. Men varför olika grupper i samhället tenderar att rösta mer lika varandra än andra är en fråga som alltid varit intressant för valforskare. Detta är något som självfallet också kan vara värt att utforska tillsammans med eleverna, i synnerhet nu när ett mycket intressant EU-val just genomförts. Här följer några tips på intressanta källor att utforska i klassrummet!

Ett första skrap på ytan om hur olika väljargrupper röstade i EU-valet kan du finna i detta blogginlägg på DN bloggar. Det är skrivet av doktoranden Anders Sundell som bland annat ligger bakom såväl Politologerna som SPSS-akuten. I inlägget visar han främst vilka som röstat på Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ.

Valresultaten från EU-valet (och alla andra val) hittar man sedan väldigt smidigt på Valmyndighetens hemsida. Det är en bra fortsättning för egna utforskningar. Här kan man väldigt lätt och smidigt undersöka hur väljarna har röstat i olika delar av landet, hur olika åldersgrupper har röstat, efter kön och så vidare. Det går också att jämföra väljarmönster över tid.

Avslutningsvis kan det också vara intressant att ta sikte på riksdagsvalet. SCB har producerat en väldigt rolig applikation som baseras på data från Valmyndigheten: Kvartersregeringen. I denna applikation kan man undersöka hur regeringen hade sett ut om valresultatet ditt eget valdistrikt hade gällt för hela landet. Det kan såklart vara en känslig sak att eleverna ska börja jämföra sina egna adressers väljarmönster, i synnerhet om betydelsen av inkomster och utbildningsnivå diskuterats i något av de föregående stegen. Därför kan det vara en god idé att som lärare ha förberett vissa adresser som man vill att eleverna ska undersöka. Några förslag:

Storgatan i Svedala

Säterigatan i Bankeryd

Gullrisvägen i Gällivare

Galategatan i Göteborg

 

Figurerna är länkade från Anders Sundells inlägg på bloggen Sundells siffror (DN).

 

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , , , , , , ,
Publicerat i Demokrati och statsskick, Material och stoff, Samhällskunskap, Statsvetenskap, Undervisning, Valåret 2014
3 comments on “Varför röstar vi som vi gör?
  1. […] Varför röstar vi som vi gör? – gör egna jämförelser och analyser av valresultat i olika delar av landet […]

  2. […] socioekonomiska och miljömässiga effekter, individers strävan att skapa sig en bättre framtid, hur de försöker påverka politiken, politikens inriktning för att svara mot utmaningarna och så […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: