Att undervisa om den svenska parlamentarismen

partisympatiMan läser titeln. Man visualiserar 30 perfekt synkroniserade gäspningar från en sömnig gymnasieklass. Känner du igen dig? Många av oss gör nog det och många av oss har nog febrilt försökt hitta nya roligare sätt att undervisa om det svenska statsskicket. Frågan är om en bra chans till lite mer spännande undervisning om den svenska parlamentarismen har uppenbarat sig i samband med den nu pågående valrörelsen och det nu rådande opinionsläget?

I ett inlägg på Politologerna skriver Lars Davidsson om betydelsen av den negativa svenska parlamentarismen (att det räcker med att regeringen tolereras av riksdagen) och dess betydelse för hur regeringsbildningen kan komma att se ut efter valet givet några olika tänkbara scenarion. Givet opinionsläget finns en given dramaturgi att spela på för att (förhoppningsvis) fånga elevernas intresse. Hur kommer nuvarande regering att göra, hur hanterar de ett beroende av SD? Och vilka möjligheter har oppositionen, kan de få igenom en budget utan egen majoritet?

Davidssons artikel på Politologerna innehåller fullt tillräckligt med referenser och krav på förkunskaper som lämpar den väl för ett helklassgemensamt ”Reading-to-learn”-upplägg.

Bilden över partisympatier från dn.se/valet-2014/opinion/

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Demokrati och statsskick, Material och stoff, Samhällskunskap, Undervisning, Valåret 2014

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: