Statistik som berättar en historia om ett land

På SCB:s hemsida finns sedan en tid tillbaka en applikation i vilken man kan visualisera data i kartor över Sverige. Applikationen är gratis att använda och inget behöver installeras på den egna datorn – allt körs via SCB:s server.

Att hantera data på detta sätt och anpassa och ordna den så att den ska gå att visualisera på en karta i applikationen kanske inte är något som är lätt att göra för alla elever i olika åldrar. Det roliga med applikationen är dock att det redan på förhand finns en hel rad ”berättelser” om Sverige, som SCB har förberett. Till exempel så finns förberedda presentationer av befolkningstillväxten, befolkningens åldrande, hushållens ekonomi, utbildningsnivåer och valdeltagande. Presentationerna bygger på tidsserier som i Sverigekartan visualiseras i olika färger hur det har utvecklats i olika delar av landet. Dessa är perfekta både som lärarledda föreläsningar och något som eleverna kan utforska.

Det går också att göra egna berättelser och visualiseringar som går att spara i applikationen, om man till exempel vill förbereda en kommande föreläsning eller material för elever.

Självfallet är detta något som eleverna kan arbeta med själva, det går ju att använda förberedda resurser om det är besvärligt att ordna det själv. En ny avhandling – Visual Storytelling Interacting in School – från Linköpings universitet baseras bland annat på fallstudier och observationer när elever har arbetat med bland annat denna applikation. Avhandlingen är skriven av Linnéa Stenliden vid Linköpings universitet.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , ,
Publicerat i Forskning, Material och stoff, Samhällskunskap, Undervisning, Utbildningsvetenskap och pedagogik
One comment on “Statistik som berättar en historia om ett land
  1. […] en rad tidigare inlägg, här, här och här, har vi lyft fram datavisualiseringar som ett spännande nytt verktyg med ökade […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: