Samhällskunskap och historia – ämnenas roll och relation i diskurs och ämnesplaner

samhälle

Johan Sandahl, doktorand vid Stockholms Universitet specialiserad på ämnesdidaktik i historia och samhällskunskap,  har skrivit en artikel i tidskriften Nordidactica som handlar om relationen mellan ämnena uttryckt i gymnasieskolans ämnesplaner.

Införandet av nya kursplaner i historia och samhällskunskap i samband med den nya läroplanen 2011 väcker frågor om förhållandet mellan ämnena. Samhällskunskap och historia som skolämnen har tidigare betraktats som både konkurrenter och ämnen som kompletterar varandra. Den konkurrerande aspekten har framför allt betonat medborgarskapsutbildning och den kompletterande aspekten har beskrivits i termer av innehåll, förmågor och temporalitet (förhållande till tid). I artikeln diskuteras hur historia och samhällskunskap relaterar till dessa fyra aspekter inom den didaktiska diskursen och i de nya kursplanerna. Inom den didaktiska diskusen understryks möjligheter att för eleverna göra ämnena relevanta och användbara i livet utanför skolan. Men de nya kursplanerna ser annorlunda ut i detta hänseende.

Historia beskrivs, i de nya kursplanerna, nära ansluten till medborgarutbildning och innehåll, förmågor samt temporalitet. I  samhällskunskap är den traditionella rollen som ett ämne viktigt för medborgarskap nedtonad. Istället är fokus inriktat på samhällsvetenskapernas begreppsvärld och disciplinära tänkande, till exempel användning av samhällsvetenskapliga metoder och teorier. Denna utveckling ses som problematisk och utmanande för en meningsfull undervisning i samhällskunskap på gymnasiet. Som svar på detta föreslår författaren en mer gemensam ämnesdidaktisk utveckling. Särskilt i arbetet med att utveckla mer dynamiska begrepp inom samhällskunskapsdidaktiken, som han anser finns inom historiedidaktiken.

Läs hela artikeln här.

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , ,
Publicerat i Ämnesdidaktik, Samhällskunskap, Utbildningsvetenskap och pedagogik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: