Tre autentiska uppgifter i samhällskunskap

ja eller nej

På Skolverkets bedömningsportal finns numera tre stycken autentiska uppgifter kopplade till samhällskunskap. Autentiska uppgifter är uppgifter som utgår från verklighetsnära situationer. Uppgifterna ifråga benämns som prov men givetvis kan uppgifterna användas för andra syften samt i andra sammanhang eller som inspiration i planering av undervisning. Instruktionerna är tydliga med explicita kopplingar till förmågor samt kunskapskrav i lärarinformationen. Inte nog med det, i bedömningsanvisningarna finns dessutom bra bedömningsstöd med autentiska elevsvar för varje betygssteg. Uppgifterna är anpassade till årskurs 7-9 men ingenting hindrar att man fördjupar uppgifterna för gymnasienivå. Glöm inte att i så fall anpassa uppgifterna och bedömning efter gymnasieskolans ämnesplan.

I uppgiften Despotia får eleven/eleverna svara på frågor om likheter och skillnader, i en brev/mejlväxling, mellan Sverige och det fiktiva landet Demokratiska Despotia. Landet Despotia har tydliga demokratiska brister. Uppgiften övar bland annat förmågan att reflektera över demokratiska värden, arbetssätt, beslutsprocesser och principer.

Uppgiften Makt innehåller två deluppgifter. Den ena går ut på att man ska identifierar maktaktörer i samhället, grupper och individer som påverkar mycket respektive lite. Den andra går ut på identifiera hur man påverkar politiken på demokratisk väg. Uppgiften övar förmågan att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.

I uppgiften Populärpartiet ska eleven/eleverna skapa ett eget parti som har som mål att komma in i riksdagen. Första ska man utröna skillnaden mellan socialism och liberalism. Vidare ska man komma med två politiska utspel som riktar sig till två stora väljargrupper. Samt välja om man ska gå i allians med andra partier, för- och nackdelar. Uppgiften övar bland annat förmågan att reflektera över demokratiska arbetssätt, beslutsprocesser och principer.

Du hittar alla uppgifter här.

Fördelen med autentiska uppgifter och bedömning är enligt forskning att det kan underlätta för läraren att dra slutsatser om elevernas kunnande (Gulikers mfl 2004).

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , , , , , ,
Publicerat i Betyg och bedömning, Demokrati och statsskick, Material och stoff, Nyheter, Samhällskunskap, Undervisning, Utbildningsvetenskap och pedagogik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: