Längre grundskola gav ökad politisk jämlikhet

Vote-1I slutet av december förra året släpptes en intressant studie från IFAU. I studien undersöks vilka effekter den förlängda grundskolan under 1960-talet hade på den politiska jämlikheten, mätt som benägenhet att som vuxen ställa upp i allmänna val. I och med att förlängningen av grundskolan genomfördes vid olika tidpunkter i olika kommuner kan effekterna jämföras. Studien visade att förlängningen minskade skillnaderna mellan de som vuxit upp i arbetar- respektive tjänstemannahem. Effekten av socialt ursprung minskade med i snitt 40 procent.

Studien säger ingenting om vad denna utjämning skulle kunna bero på, men rapportförfattarna menar att det skulle kunna bero på att förlängningen bidragit till ett ökat politiskt intresse.

Resultaten är intressant att jämföra och diskutera i relief till den doktorsavhandling FLS skrivit om tidigare, som visade att mer samhällskunskap i skolan inte ledde till ett ökat politiskt deltagande.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Forskning, Nyheter
One comment on “Längre grundskola gav ökad politisk jämlikhet
  1. […] mer/förlängd utbildning och sannolikheten att engagera sig politiskt. Vi har t.ex. skrivit om en tidigare IFAU-studie som fann att förlängningen av grundskolan under 1960-talet ökade den politiska jämlikheten […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: