Undervisning och tänkesätt kring grundläggande behov och rättigheter

öde ö

Människorättsorganisationen Amnesty i Sverige har en blogg ämnad specifikt för lärare. Bland annat finns material för debattmatcher, övningsuppgifter i källkritik och värderingsövningar. I en av övningarna – Det nya landet – ska eleverna diskutera och formulera grundlagar utifrån ett scenario där de blivit strandsatta på en öde ö. Syftet med övningen är att eleverna ska reflektera kring vilka som är våra mest basala rättigheter och vilka som är viktigare än andra och varför. Övningen beskrivs så här:

I övningen Det nya landet får eleverna reflektera kring de principer som ligger till grund för de mänskliga rättigheterna.

Övningen går ut på att eleverna får ett scenario där de har blivit strandsatta på en öde ö och måste skapa ett nytt samhälle. För att reglera samvaron måste de skriva en grundlag/konstitution och välja ett fåtal rättigheter som ska gälla i deras samhälle.Det innebär att de måste fundera kring vad en rättighet egentligen är och om de anser att vissa rättigheter är viktigare än andra.

Under övningen får eleverna hela tiden nya scenarier där frågan ställs var går gränsen för statens maktutövning? Vad gäller egentligen utifrån deras egna grundlag? Vad får staten göra och vilka rättigheter har individen i det samhälle som de själva har skapat.

Övningen avslutas med en diskussion om vad mänskliga rättigheter innebär och vad frånvaron av rättigheter får för konsekvenser.

Du hittar övningen här med lärarhandledning, medföljande även en Prezi-presentation. Övningen är gjord för gymnasieskolans kurser 1a1 och 1b.

Kopplat till detta vill jag också tipsa om en läsvärd bok för samhällslärare – Mänskliga samhällen av Abram de Swaan. Boken har till syfte att introducera samhällsvetenskapen. Författaren tar en annorlunda och grundläggande ansats till varför vi lever i samhällen. Min uppfattning är att undervisning i samhällskunskap ofta kretsar kring partipolitik, ideologier, riksdag och regering. Ofta tar innehållet sina utgångspunkter från statsvetenskapen. Denna bok ger istället ett mer sociologiskt perspektiv på samhällsbegreppet. Exempelvis kan Maslows behovstrappa vara en intressant utgångspunkt för att få eleverna att tänka till kring det ursprungliga behovet av civilisationen (s. 9-21 i boken). Trots att boken inte är inriktad på undervisning och lärare fungerar den utmärkt för inspiration till nya tänkesätt kring undervisning i samhällskunskap. Samhällsbegreppet är möjligen det som förenar ämnet och i sig är detta en intressant diskussion eftersom det i grund och botten handlar om ämnets teoretiska bas. Denna diskussion är intressant att fundera på som samhällslärare.

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Material och stoff, Samhällskunskap, Statsvetenskap
3 comments on “Undervisning och tänkesätt kring grundläggande behov och rättigheter
  1. Pierre skriver:

    Har en liknande variant som jag körde första gången 2007. Jag får mycket goda resultat sett ur vissa aspekter men upplever framförallt att tidsbristen i Sh1b gör att jag inte hinner genomföra detta i huvudsak bra projekt. Svårt också att få se individuella kvalitéer på 3 nivåer

  2. […] har tidigare skrivit om ett alternativt perspektiv på samhällskunskapsämnets kärna. Det perspektivet utgår mer […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: