Arbeta med argumentationsanalyser i klassrummet

Stefan Schubert, postdoc i filosofi vid London School of Economics, har startat en intressant och läsvärd blogg – DN Debatt-betyg. Bloggen granskar den dagliga debattartikeln i Dagens nyheter utifrån ett argumentationsanalytiskt perspektiv. Bloggen vill belysa logiska felslut, missvisande eller falska påståenden och bristfällig evidens. Varje debattartikel ges också ett betyg på skalan 1-10.

Bloggförfattaren har nyligen riktat sig till lärare i ett inlägg, han skriver:

… det vore utmärkt om skolelever … övade på den sorts detaljerade analyser som jag utför på den här bloggen. Precis som jag gör, skulle eleverna få gå igenom argumenterande texter (eller TV-debatter) rad för rad och peka ut olika argumentationsfel. På basis av det skulle de även ge artikelförfattaren ett betyg. … Förutom att det som sagt skulle träna elevernas kritiska tänkande, skulle det även utöka deras förståelse för media och politik. … För att kunna utföra den här sortens analyser väl behöver man vara en väldigt noggrann läsare, vilket är precis det man behöver vara för att t ex göra bra ifrån sig på Högskoleprovets läsförståelsetest

Han föreslår vidare ett möjligt upplägg:

Hur skulle detta gå till i praktiken? Man kan tänka sig att utgå från min checklista för debattartiklar när man utvärderar elevernas insatser. Vissa argumentationsfel är lättare att peka ut än andra, något en betygsättande lärare förstås måste ta hänsyn till. Här är ett (mycket preliminärt) förslag till en hierarki av argumentationsfel, från den lättaste kategorin till den svåraste:

1) Eleven har pekat ut personangrepp och faktauppgifter som inte stöds av källor.

2) Eleven har själv kollat upp huruvida faktauppgifterna stämmer.

3) Eleven har påpekat ev bristande struktur, inklusive huruvida författaren håller sig till tesen. Eleven har även gjort en god bedömning av huruvida texten är överdrivet käbblig och retorisk.

4) Eleven har pekat ut ev logiska felslut.

5) Eleven har pekat ut viktiga motargument till författarens tes som inte tagits upp, samt gjort en god värdering av huruvida författaren har tillhandahållit tillräckligt med bakgrundsinformation för att texten ska vara begriplig för läsaren.

Läs hela inlägget här.

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Material och stoff, Nyheter, Samhällskunskap, Undervisning
2 comments on “Arbeta med argumentationsanalyser i klassrummet
  1. […] of Economics. Stefan är engagerad i den globala rörelsen Effektiv Altruism och har tidigare granskat DN Debatt-inlägg på sin […]

  2. […] Se ett tidigare inlägg om argumentationsanalyser här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: