Hållbar utveckling och kritiskt tänkande

hållbart

Helen Hasslöf har i en ny avhandling från Malmö högskola undersökt hur 27 lärare arbetar med begreppet hållbar utveckling. Resultatet visar att lärarnas primära mål är att få eleverna att bli kritiska tänkare. Dock finns det spänningar mellan att förse elever med naturvetenskapliga rationella kunskaper och att rusta elever som självständiga och ifrågasättande, som ser kunskap som icke-statisk. Forskaren hävdar att:

– När lärarna talar om hållbar utveckling önskar de att eleverna agerar utifrån det naturvetenskapliga faktabaserade, det ifrågasättande och det nytänkande. Om hållbar utveckling begränsas till att diskutera/argumentera enbart utifrån naturvetenskapliga synsätt så riskerar etiska och politiska frågor att utestängas. Ett av syftena med avhandlingen är att visa komplexiteten med hållbar utveckling ur ett konfliktperspektiv, skriver Helen Hasslöf

Eleverna ska tränas i att ifrågasätta saker och ting samtidigt som eleverna skolats in i hur vissa saker förhåller sig. Detta är en intressant paradox som samtidigt berör kärnan i samhällskunskapsämnet: det dynamiska förhållandet mellan det normativa och kritiska. (Detta har vi skrivit om tidigare när det kommer till lärares politiska uppfattningar.)

Läs hela avhandlingen här. Läs också hur Skolverket kommenterar begreppet hållbar utveckling i sitt kommentarmaterial (s.7 grundskolan).

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , ,
Publicerat i Avhandlingar, Forskning, Nyheter, Samhällskunskap
3 comments on “Hållbar utveckling och kritiskt tänkande
  1. Georg Andersson skriver:

    Hej! 

    Jag tycker inte som det påstås att det finns en motsättning mellan att tänka kritiskt och lära sig om den naturvetenskapliga förståelsen för universum, naturen och hållbarhet. 
    Tvärtom finns det väl inget som är så kritiskt, ifrågasättande och utforskande som vetenskap. Det är en vanlig missuppfattning att vetenskap är en samling fakta som alla ska lapa i sig. Det är ju egentligen en metod för att tillförskansa sig kunskap om hur något fungerar. Den ändrar sig om nya belägg kommer fram som stödjer en annan hypotes som bättre förklarar hur något fungerar. 

    Däremot hållet jag med om att hållbar utveckling är ett komplext och interdisciplinärt begrepp. Men den igår ifrån naturvetenskaplig förståelse för hur vissa saker fungerar. Termodynamik, ekologi, etc. Social och ekonomisk hållbarhet bygger på ekologisk hållbarhet. Man kan därmed både bygga undervisning på naturvetenskap, rationellt tänkande och etiska politiska frågor. 

    /Georg

  2. […] ämnesövergripande projekt, hållbar utveckling eller samarbete med […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: