Vikten av att erbjuda eleverna tankemotstånd

1405788_spikat-copyUnder våren disputerade Johan Sandahl vid Stockholms universitet på en avhandling om vikten av att bjuda gymnasieelever tankemotstånd i ideologiska frågor inom ramen för samhällskunskaps- och historieundervisningen. Centralt i avhandlingen är betydelsen av perspektivtagande som ett sätt att utmana elevernas ganska fasta ideologiska övertygelser.

Här finns en intervju med Johan om avhandlingen. Du finner avhandlingens abstract här samt avhandlingen i sin helhet här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Avhandlingar, Ämnesdidaktik, Forskning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: