Gästinlägg: Det krävs kunskap för att bekämpa människorättskränkningar

Följande inlägg är ett gästblogginlägg skrivet av Anna Lindenfors som är generalsekreterare för svenska Amnesty international.

I år ska FN:s milleniemål vara uppfyllda. Ett av målen är att alla barn i världen ska få gå i skolan. Det är ett viktigt mål. Kostnadsfri tillgång till grundläggande utbildning är en mänsklig rättighet. Och även om det fortfarande finns allvarliga brister pekar mycket i rätt riktning. Idag börjar nio av tio barn i skolan.

Samtidigt är det viktigt att även diskutera utbildningens innehåll. För alla har inte bara rätt till utbildning – utan också att få lära sig om sina rättigheter. Human Rights Education är utbildning om, genom och för mänskliga rättigheter. Syftet är att öka kunskaper, främja demokratiska arbetsformer och utveckla de attityder och förmågor som krävs för att alla ska kunna försvara sina egna och andras rättigheter. Men när det gäller Human Rights Education finns fortfarande stora brister runt om i världen.

Sedan 1970-talet har Amnesty International arbetat med utbildning för att på olika sätt stärka rättighetsbärarna. En viktig del i vårt arbete är att försöka få regeringar att införa utbildning om mänskliga rättigheter i det formella utbildningssystemet. En annan del är att stödja lärare och utbildare runt om i världen, t ex med vidareutbildning och utbildningsmaterial.

Genom projektet ”Human rights friendly schools” samarbetar Amnesty med skolor i 22 länder. I exempelvis Ghana, Indien och Bermuda arbetar vi tillsammans med lärare och elever på lokal nivå för att främja elevinflytande, en tryggare skolmiljö och för att motverka diskriminering.

Den lokala relevansen är självklart viktig. Skolsystem skiljer sig mycket mellan olika länder. Därför måste utbildningsinsatser anpassas efter olika förutsättningar. I Sverige finns tydliga formuleringar i skollag och läroplaner som slår fast att ett viktigt mål för skolan är att öka kunskapen om de mänskliga rättigheterna. Och vi har en lärarkår som är engagerad i värdegrundsarbetet. Men det innebär inte att det saknas utmaningar. Främlingsfientlighet och intolerans är på frammarsch och vi kan aldrig ta för givet att alla ställer upp på principen om alla människors lika värde. Varje generation måste få utveckla kunskap om de idéer och värderingar som ligger till grund för de mänskliga rättigheterna.

Därför tar Amnestys svenska sektion fram utbildningsmaterial och events där frågor som rör flyktingars rättigheter, diskriminering och yttrandefrihet står i fokus. En viktig tanke är att, genom olika metoder, försöka tillgodose skolans behov i en allt mer digitaliserad miljö.

Vi har också en samarbetsform som heter ”Skola för mänskliga rättigheter”. Med hjälp av fortbildning för lärarna, systematisk undervisning och aktivism bland eleverna strävar flera gymnasieskolor efter att bygga en skolkultur där respekt och internationell solidaritet är ledord.

Amnestys arbete för att utbilda rättighetsbärarna skiljer sig alltså mellan olika länder. Men allt bygger på vår övertygelse att utbildning är avgörande för att kunna bekämpa de underliggande orsakerna till människorättskränkningar.

För det räcker inte med lagstiftning om människor varken har kunskap om eller förmåga att försvara sina rättigheter. Skolans roll är därför helt central. I såväl Indien och Ghana, som i Sverige.

Anna Lindenfors
Generalsekreterare Amnesty

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Gästblogginlägg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: