Kunskapsöversikt om elevers delaktighet

delaktighetAtt eleverna ska få vara delaktiga i planeringen av undervisningen är tydligt reglerat i både skollagen och läroplanerna. Skälen är flera, bland annat tänker man sig att det är viktigt för att bidra till utvecklingen av elevernas demokratiska kompetenser samt att det kan ha betydelse för elevernas motivation.

Nu har Skolverket släppt en kunskapsöversikt om forskning kring elevers delaktighet och dess betydelse för deras lärande. Översikten är skriven av Eva Alerby och Ulrika Bergmark vid Luleå tekniska universitet.

Du finner översikten här. Skolverket har också ett antal sidor på sin webbplats som handlar om elevers delaktighet, du finner dessa här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Forskning, Forskningsöversikter, Nyheter, Utbildningsvetenskap och pedagogik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: