Ny avhandling om ”The Teaching Gap”

1405788_spikat-copySkillnaden mellan vad läroplaner föreskriver lärarna att undervisa om och vad elevernas lärande i slutänden i realiteten består i brukar ibland benämnas som The Teaching Gap. Ur såväl ett läroplansteoretiskt som ett utbildningspolitiskt perspektiv är detta ett intressant fenomen att lära sig mer om då det kan påverka vad som är möjligt att uppnå genom olika reformer.

I somras disputerade Rebecka Florin Sädbom på en avhandling vid Högskolan i Jönköping som handlar om just detta i en svensk kontext. I sin avhandling –  I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande. En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola – undersöker hon hur lärare i samhällskunskap tolkar och realiserar kursplanemål samt iscensätter dem i undervisningen. I studien undersöker hon också vad det kan innebära för lärare att iscensätta och realisera kursplanens innehåll via en learning study. Lärarna undersöker då vad som krävs för att elever utvecklar ett specifikt kunnande i samhällskunskap.

Läs mer om avhandlingen och en intervju med Rebecka på Skolporten här. Här finns abstrakt och här finns avhandlingen i sin helhet.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Avhandlingar, Ämnesdidaktik, Forskning, Utbildningsvetenskap och pedagogik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: