Använd Maslows behovstrappa i undervisningen

Abraham Maslow (1908-1970) är en av våra största forskare gällande motivation och hans behovstrappa har kommit till användning inom en rad olika områden från försvaret till reklamforskning. (Missa dock inte den här relevanta kritiken av trappan.)

JMaslovs behovstrappaag har pratat en del om Maslows behovstrappa med mina elever och vi har diskuterat vad människan har för behov, både för att (över)leva och må bra. Frågeställningarna väcker, enligt min erfarenhet, ofta många tankar och funderingar hos eleverna. Trappan kan fungera som ett tankeredskap för att orientera sig i detta. Trappan har också fördelen att den kan ge perspektiv på utveckling, inte minst om man vill jämföra mellan rika och fattigare länder. Behovstrappan passar dessutom som återkommande inslag i flera arbetsområden (ekonomi och arbetsliv för att nämna två).

I mitt Twitter-matflöde fick  jag nyligen nys om en artikel som kan vara intressant att koppla till Maslovs behovstrappa. Artikeln handlar om de tio vanligaste frågorna som flyktingar frågar när de kommer till Europa. Några exempel:

Do you have WiFi?

Where can I buy food and water?

Where is the bus to Germany?

How do I register?

How long must I stay here before I can leave?

Läs igenom förklaringarna till frågorna i artikeln. Vissa av frågorna har inte en jättetydlig koppling till trappan så där kan det vara på sin plats att antingen sålla eller förtydliga, eventuellt beroende på elevernas ålder.

Jag har tidigare skrivit om ett alternativt perspektiv på samhällskunskapsämnets kärna. Det perspektivet utgår mer från ett samhällsvetenskapligt/sociologiskt perspektiv snarare än ett statsvetenskapligt. Att utgå från grundläggande mänskliga behov, med hjälp av exempelvis behovstrappan, i undervisningen kan ses som en del av detta perspektiv. Diskussionen om samhällsämnets kärna är något vi i FLS vill hålla levande. 

Bilden föreställande behovstrappan  ovan kommer från denna bildserie som tillhör Lars Nohagens bok Sveriges ekonomi – Introduktion i samhällsekonomi.

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , ,
Publicerat i Internationellt, Material och stoff, Samhällskunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: