Ideologisk bas i samhällskunskapen? Ny avhandling!

1405788_spikat-copyI slutet av 2015 disputerade Lars Sandin vid Mittuniversitetet på en avhandling om vilka samhällsbilder som gestaltas i grundskolans samhällskunskap. I en intervju med Skolporten säger Lars att ett av de viktigaste resultaten i studien är ”att den sociala differentieringen, framförallt fördelningen av materiella resurser, inte lyfts fram i samhällskunskapen” och att detta kan vara ett tecken på ”att vi de senaste femton åren har fått en mer individualistisk människosyn som genomsyrar de styrdokument som gäller för samhällskunskapsämnet.”

Läs mer om Lars avhandling här. Du finner abstract här och avhandlingen finns i sin helhet här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Avhandlingar, Forskning
2 comments on “Ideologisk bas i samhällskunskapen? Ny avhandling!
  1. Lars Sandin skriver:

    Jag uppskattar givetvis att FLS uppmärksammar min avhandling. Men jag ser det inte som att ideologi är en ”bas” i samhällskunskapsundervisningen. Vad jag bland annat pekar på i avhandlingen är däremot att det finns en ideologisk dimension i ämnesinnehållet som är svår att undvika. /Lars Sandin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: