Hypotes, ideal, verklighet

Häromdagen hittade jag ett intressant klipp i mitt flöde. Klippet handlar om inkomstdistributionen i USA byggd på en undersökning som gjorts bland 5000 amerikaner. I undersökningen ställdes frågor om respondenternas uppfattningar kring  inkomstfördelningen i landet och hur fördelningen egentligen borde vara. I videon presenteras också hur det verkligen ser ut. Skillnaden de emellan går inte att ta miste på:

Oavsett om det gäller inkomstfördelning eller något annat är denna modell – hypotes, ideal, verklighet – användbar i ett klassrum. Ett tänkbart upplägg byggt på detta är att eleverna först får tänka enskilt, sedan diskutera två och två och sedan går man igenom hur det verkligen ser ut i helklass. Detta enligt den så kallade EPA-modellen. Fördelen är att man kan jämföra med andras uppfattningar, bilda sig en åsikt och kontrastera det gentemot empirin. Modellens sista del har också potentialen att höja spänningen i undervisningen. Prova dig framåt och återkom med lärdomar till mig.

På sajten Sverige i siffror finns många olika tänkbara innehåll att ta upp. Varför inte göra något liknande om skillnader mellan män och kvinnor?

(Vi har tidigare skrivit om inkomstfördelning, se de inläggen här)

/Elias Dietrichson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , ,
Publicerat i Ekonomi, Material och stoff, Nyheter, Samhällsfrågor, Samhällskunskap, Statistik, Undervisning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: