Uppgift kring en samhällsfråga i årskurs 6

Hjalmar Holgersson, styrelseledamot i FLS, delar nedan med sig av en uppgift i SO årskurs sex: 

I årskurs sex har vi arbetat med samhälls- och privatekonomi. Vi har arbetat med olika begrepp såsom budget, buffert, lön, inflation, m.m. Under tiden arbetade vi också med hur den ekonomiska situationen ser ut i dagens Sverige vad det gäller t.ex. inkomstskillnader. Utifrån denna kunskapsgrund fick eleverna eleverna en reflektionsuppgift. Denna reflektionsuppgift utgick från ämnesbeskrivningens centrala delar så som att eleverna ska ”ges möjlighet att utveckla en helhetssyn på samhällsfrågor och samhällsstrukturer. I en sådan helhetssyn är sociala, ekonomiska… och politiska aspekter centrala” och ”eleverna ges möjlighet utifrån personliga erfarenheter och aktuella händelser uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar”. Rent konkret var alltså uppgiften utformad för att eleverna på ett emotionellt och intellektuellt plan utifrån fakta resonera runt en fråga som kantas av ryktesspridning och faktalöst tyckande.

Uppgiften är uppdelad i tre steg. Det första skd283705sdcämnar till att eleverna ska planera inför en flytt där de har en viss budget. Det andra till att de ska planera för en månatlig budget där de kan göra olika val. Det tredje steget är individuell resonemang som bygger på insikter de fått från de första två stegen. Vad det gäller resonemangsdelen ska sägas att den är väldigt ”öppen”. Jag försökte handleda mina elever runt att de efter vissa val de tvingas göra skulle reflektera över vilka känslor det ger att göra dessa val. Efter det uppmanade jag dem att använda de begrepp och kunskaper vi arbetat med för att fundera över vilka effekter det får på samhället i stort. Jag lyfte fram begrepp som skatt, köpkraft, ekonomiska klyftor m.m.

Till sist vill jag påpeka att jag inte lyfte fram vilka kriterier som var centrala för bedömningen. Jag tryckte istället på att de skulle hålla sig sakliga och fundera över orsak och verkan i de exemplen de tog upp. För en del elever var uppgiften tämligen abstrakt och dessa försökte jag mer personligen handleda till exempel som kunde vara relevanta att ta upp.

Uppgiften finner du här.

/Hjalmar Holgersson

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , , ,
Publicerat i Ekonomi, Material och stoff, Samhällsfrågor, Samhällskunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: