Prov i ekonomi

prov ekoJag har gjort ett prov i ekonomi, för årskurs nio, som jag gärna vill ha återkoppling på. Efter utvärdering med mina elever tyckte de att provet var bra men att den sista frågan var för omfattande. Hur kan man förändra för att göra bättre? Räcker stödstrukturerna som finns?

Innan provet har jag undervisat om hushållsekonomi, där eleverna får bekanta sig med hur man gör en budget och även lära sig hur man kan lösa en problematisk ekonomi (med ett fall från Lyxfällan). Vidare har jag undervisat om utbud och efterfrågan med sedvanliga kurvor och tagit upp den samhällsekonomiska modellen och stött och blött de begrepp som jag har tagit med i fråga 3.

Du hittar provet här. Återkom gärna med återkoppling till mig. 

Ligger du och ruvar på en/ett uppgift/prov som du tycker fungerar bra? Varför inte dela med dig till dina samhällskollegor?  Hör av dig! 

/Elias Dietrichson

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with:
Publicerat i Ekonomi, Material och stoff, Undervisning
5 comments on “Prov i ekonomi
  1. asacolliandercelik skriver:

    Jag förstår att dina elever tyckte att den sista frågan var för omfattande. När jag har hade prov i sam ek så fick de bara en fråga. Den liknade din så det är ju inte frågan i sig det det är fel på däremot så hade jag inga andra frågor med. En annan sak som jag tror jag kan ha gjort annorlunda mot dig är att de fick två lektioner på sig. Första lektionen fick eleverna frågan, diskuterade den i sina grupper, anteckna, göra tankekarta tillsammans. Nästa lektion fick de skriva och de hade då med anteckningar och de har även kunnat slå i böcker efter någon ord de glömt bort. Väldigt få har gjort det utan de skriver intensivt under en timme. Passar alla typer av elever. Testa det nästa gång och kör de andra frågorna som ”läxförhör” vid annat tillfälle. De frågorna var för den delen också jättebra 😀

  2. Gustaf skriver:

    Ett bra prov och det säger jag inte bara för att det liknar mitt senaste;)

    Jag har också använt två lektioner för provskrivande, men eleverna har fått skriva på båda. De får alla frågor dag 1 och får skriva och så får de fortsätta skriva dag 2. ”Men då kan de ju fuska och memorera frågorna till dag två” kanske någon invänder. Men då har de ju lärt sig något och det kan ju inte vara ett problem, tänker jag.

    Sedan är det ett problem med kunskapskravet ”individens rättigheter och skyldigheter i rollen som konsument”. Jag ser att i ditt prov undviker du den formuleringen (eller har jag fel?). Jag viker ca 2 lektioner åt konsumenträtt och brukar ha med en fråga om det. Senast använde jag ett case utifrån en fråga på familjeliv.se. Ganska kul!

    Senast hade jag också med en fråga kring 3 begrepp som eleverna skulle diskutera. Det blev bra, rekommenderas.

Kommentera

Följ FLS på Twitter!
