Individanpassad undervisning – Mattias Nylander berättar om en undervisningsmetod

FLS har talat med Mattias Nylander – gymnasielärare, samhällskunskap och Historia på Sundsgymnasiet i Vellinge om individanpassad undervisning.

Mattias, du har prövat en ny undervisningsmetod under våren berätta mer!

Jo, för att förstå varför jag prövat metoden behövs det lite mer bakgrundsinformation om mina förutsättningar. Jag undervisar på Idrottsprogrammet och har elever som är elitidrottare inom golf och ridning. Några av mina elever idrottar på landslagsnivå. På grund av detta behöver eleverna vara borta ifrån skolan i perioder, på grund av att de tränar eller tävlar. För att göra undervisningen tillgänglig för alla elever oavsett om de har fysisk närvaro i klassrummet eller inte, har jag utvecklat en metod som gör det möjligt att individ- och gruppanpassa undervisningen.

Det låter som en utmaning, hur ser metoden ut som du arbetat med?

Jag har delat in hela Samhälle 1b i moment, som jag sedan delat in i delmoment. Varje moment har jag sedan redan vid kursens start ett färdigt undervisningsinnehåll för. Studierna i momenten går delvis att genomföra på egen hand för eleverna, om det skulle behövas.

Det första eleverna möter i ett delmoment är en film, som jag spelat in. Jag håller filmerna mycket korta, runt fem minuter. Efter filmen får eleverna ett antal frågor som de ska svara på enskilt eller i grupp. Vi har också en lärobok där eleverna får läsanvisningar som gör det möjligt för dem att svara på frågorna.Mattias

Om någon eller några elever är frånvarande har de möjlighet att göra samtliga moment förutom gruppdiskussionen på egen hand, och på en annan plats än i klassrummet.

Hur får du in elevernas intresse i ett så färdigt upplägg?

När vi gick in i vårterminen 2016 hade jag upplägget för hela kursen klart för mig, sedan visade sig att eleverna ville lära sig mer om mänskliga rättigheter och terrorism. Jag bytte då ut ett av momenten som jag hade planerat, till mänskliga rättigheter och terrorism som eleverna efterfrågat. Eftersom önskemålet framkom tidigt på terminen hade jag möjlighet att göra förändringen. I framtiden är det min förhoppning att kunna utöka kursens moment med ett antal olika teman, som gör det mjöligt för eleverna att välja moment efter intresse.

Har du några råd att ge andra lärare som vill pröva den här undervisningsmetoden? 

Först vill jag säga att det varit lyckosamt, jag upplever att fler eleverna når en djupare förståelse i samhällskunskapsämnet med den här undervisningsformen. Den första erfarenheten jag gjorde med upplägget var kring frågornas betydelse. Därför blir mitt råd, att begränsa antalet frågor och att verkligen anpassa frågorna till syfte och mål med undervisningen. Det som jag själv funderar på är hur jag under nästa läsår kan jobba ännu mer med att öka den individuella delaktigheten i alla moment, OneNote Classroom är en lösning jag planerar att titta närmare på.

Tack för att du ville ge oss en inblick i din undervisning Mattias!

För den som vill få en inblick i Mattias undervisning finns hans Youtube kanal här https://www.youtube.com/channel/UC3lXTb3TZhGeM1AmnvXJNRg

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Lärarintervju

Kommentera

Följ FLS på Twitter!
