Utbildning och politiskt deltagande (igen)

Vi har tidigare här på fls.nu uppmärksammat forskning som handlar om huruvida det finns en kausal koppling mellan mer/förlängd utbildning och sannolikheten att engagera sig politiskt. Vi har t.ex. skrivit om en tidigare IFAU-studie som fann att förlängningen av grundskolan under 1960-talet ökade den politiska jämlikheten mätt som sannolikheten att ställa upp i allmänna val. Vi har också skrivit om Mikael Perssons forskning om hur utökad samhällskunskapsundervisning inte tycks leda till ökat politiskt deltagande.

Nu finns ytterligare två intressanta studier att tipsa om på detta område. Den första är en IFAU-studie där bla nämnde Mikael Persson är en av medförfattarna. I studien undersöker man om en förbättrad tillgång till utbildning leder till ökat politiskt deltagande. Den empiriska modellen bygger på att identifiera huruvida utbyggnaden av realskolan 1935-1955 ökade individers sannolikhet att ställa upp i allmänna val. Resultaten visar att etableringen av en ny realskola i en kommun ökade sannolikheten att kandidera i ett allmänt val med cirka 10 procent och att bli vald med mer än 20 procent.

Figuren nedan är hämtad ur studien och visar realskoleexpansionens konsekvenser dels mätt i andel av respektive kohort som når olika examen, dels respektive kohorts tillgång till realskola (både mätt som antal skolor och geografiskt avstånd).

realskoleexpansion

Den andra studien är också den en IFAU-studie skriven av Olof Rosenqvist vid Uppsala universitet. I studien undersöker han hypotesen att möjligheten att få rösta i allmänna val ökar individens motivation att förbättra sina medborgarkunskaper. Genom att jämföra gymnasiebetygen i samhällskunskap för de ungdomar som fyllde 18 år precis före respektive precis efter ett val skattar han den kausala effekten av möjligheten att rösta vid tidig ålder. Resultaten visar att en sådan effekt inte finns och Rosenqvist diskuterar resultaten i relief till förslaget att sänka rösträttsåldern till 16 år.

 

 

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , , , , ,
Publicerat i Forskning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: