Leder skolinspektion skolorna rätt?

skolinspektionen-477x358Tillsynen av Sveriges skolor har diskuterats flitigt över tid, såväl innan Skolinspektionen inrättades (”inspektionsverksamheten borde förstärkas”) som efter (”Skolinspektionen fokuserar på fel saker”). I takt med att tiden går har forskares möjligheter att studera konsekvenserna av det förändrade myndighetsansvaret för skoltillsynen ökat, något som själfallet märks i vad som publiceras. Än så länge tycks det finnas en viss övervikt för kritiska studier. Ingen har ännu heller presenterat någon effektutvärdering av Skolinspektionen.

För den intresserade av forskning härom ägnades ett helt temanummer (nr 1 2016) i tidskriften Utbildning och demokrati den juridifiering av skolan som krönts med inrättandet av Skolinspektionen. Sedan tidigare har Jan-Erik Gustavsson m.fl analyserat Skolinspektionens programteori i en artikel i Education Inquiry (nr 4, vol 5).

Nyligen släpptes också en rapport från Södertörns högskola som baseras på forskning om Skolinspektionens tillsyn och hur denna bland annat tycks baseras på en lös sammanfattning av ibland motstridiga forskningsresultat. Läs en artikel om rapporten på forskning.se eller ladda ned den från Södertörns högskola här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Forskning, Nyheter, Skolpolitik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: