TIMSS 2015 släppt

Idag släpptes resultaten från TIMSS 2015 och sammanfattningen av resultaten lyder: Signifikant bättre resultat för elever i årskurs 8 i både matematik och naturvetenskap och i matematik för elever i årskurs 4. I TIMSS Advanced presterar gymnasieeleverna bättre i matematik och sämre i fysik.

Läs rapporten och se Skolverkets dragning här.

Nästa vecka kommer PISA-resultaten och från den punkten (och säkert med start redan idag) kommer ett stort antal skoldebattörer att ge sig i kast med att analysera vad som är orsak och verkan när det kommer till att förklara detta trendbrott.

FLS gör inga anspråk på att leverera den rätta kausala analysen men vill ändå lämna två reflektioner:

  1. Resultaten förbättras i matematik men inte fysik (och inte i naturvetenskap i årskurs 4). Kanske inte så konstigt? Vilka ämnen är det egentligen som staten har riktat mest fortbildningsinsatser mot? Ur detta perspektiv blir PISA-resultaten nästa vecka spännande att se, i och med att det ändå också genomförts ett ”läslyft”.
  2. Resultatskillnaderna fortsätter att öka mellan elever med olika bakgrund och hemförhållanden (se diagram). Kanske inte heller så konstigt? Vilka insatser har egentligen gjorts för att på allvar motverka de ökande skillnaderna mellan skolor och elever?

elevskillnadertimss

Källa: Egna bearbetningar efter Skolverket, 2016

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Nyheter, Skolpolitik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: