Ämnesundervisning i ett sammanhang

1405788_spikat-copyVi är många som i lärarutbildningen fick inpräntat i oss vikten av att låta undervisningen ta sin utgångspunkt i elevernas intressen och nyfikenhet. Vi är också många som vet att det inte alltid är det lättaste; alla är inte intresserade av och nyfikna på allt. Detta var något som FLS bland annat påpekade i sitt remissvar gällande betänkandet ”EU på hemmaplan”, fast då gällande just oss lärare:

FLS vill dock påpeka att utredningen i stora delar bygger sin bedömning av läget på ett antagande om att bristande kunskaper orsakar ett bristande intresse. FLS vill peka på att även det motsatta orsak-verkan-förhållandet kan finnas; bristande intresse kan också vara ett skäl till bristande kunskaper. Sannolikt samexisterar båda dessa samband, men det är viktigt att peka ut båda, då det också kan vara en viktig förklaring till varför satsningar på ökade kunskaper inte ger ökat intresse för EU.

I slutet av maj 2016 disputerade Susanne Walan på en avhandling som handlar om olika undervisningsmodeller som bygger på att ta tillvara elevernas intresse för naturvetenskap. I en intervju med Skolporten berättar Walan att den testade modellen tycks ha fungerat väl enligt de lärare som deltagit.

Läs intervjun med Walan här, abstract här och hela avhandlingen här.

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Tagged with: , ,
Publicerat i Avhandlingar, Ämnesdidaktik, Forskning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: