Undervisning om digital källkritik

Idag är det, kanske mer än någonsin, av vikt att skolan undervisar elever till att bli källkritiska. Måndag 13/3 anordnar Viralgranskaren Källkritikens dag.

Undervisningen om digital källkritik brister dock och lärarstudenter runt om i Sverige får inte likvärdig utbildning i undervisning av källkritik. Lärarförbundet Student och Statens medieråd menar att undervisning om digital källkritik inte är ett stående inslag i lärarutbildningen, och fokus läggs varken på digital källkritik eller den didaktiska användningen.

Skolverket har föreslagit tillägg i skolans styrdokument kring källkritik som dels ska förstärka elevers källkritiska kunskaper, då regeringen önskar tydliggöra skolans uppgift att stärka elevers digitala kompetens. De största förändringarna gäller ämnen samhällskunskap, svenska och svenska som andraspråk. Alla skolformer, från förskola till vuxenutbildning får nya formuleringar i läroplanerna, av typen ”skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitalisering påverkar individen och samhällets utveckling” och även ”utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information” (Lärarnas tidning)

Om förslagen går igenom kommer även kommentarmaterial och konkreta exempel att publiceras. Dessutom arbetar Skolverket med att ta fram kompetensutvecklingsinsatser.

Läs mer om förslaget och exempel på tillägg till, bland annat, kursplanen i samhällskunskap 7-9 här. Läs även FLS förslag som lämnades in under Skolverkets remissrunda.

Tomas Nygren, forskare i historiedidaktik med specialisering på källkritik i digitala medier har ett forskningsprojekt som syftar att utveckla ett digitalt verktyg för nyhetsgranskning. Verktyget heter Nyhetsvärderaren och kommer med lärarhandledning. Läs mer om Tomas Nygren och Nyhetsvärderaren här.

Det här blogginlägget bygger på artiklar från Lärarnas tidning:

Studenter lär sig för lite om digital källkritik

Skärpta krav på digital källkritik i läroplanerna

”Gör eleverna till nyhetsgranskare”

 

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: