Hur påverkade flyktingkrisen tilliten till samhällets institutioner?

Alla som läst några poäng statsvetenskap i Sverige eller som över tid haft en gnutta politiskt intresse vet att det finns något som kallas SOM-institutet vid Göteborgs universitet och att detta institut har rätt bra koll på vad den svenska befolkningen tycker om saker och ting. Även här på fls.nu har vi också skrivit om studier från SOM-institutet tidigare, se exempel här och här.

Sedan tidigt 2000-tal finns nu också ett annat mätlabb vid Göteborgs universitet, LORE-institutet, som återkommande mäter vad personer i deras sk Medborgarpanel tycker om saker och ting.

De mätningar som görs i Medborgarpanelen är intressanta av fler skäl för oss som arbetar som samhällskunskapslärare. För det första av det uppenbara skälet att det kommer ut intressanta resultat från panelen. Läs t.ex. denna rapport som skrivits på uppdrag av MSB gällande flyktingkrisens eventuella påverkan på förtroendet för samhällets demokratiska institutioner och myndigheter (nej, flyktingkrisen hade knappt någon sådan påverkan).

För det andra är hela fenomenet med den sk Medborgarpanelen intressant ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv. Mobiltelefonernas inträde har gjort telefonboken och det fasta telefonnumret marginaliserat och snart obrukbart, internet och e-post utmanar pappersenkäten. Som en direkt konsekvens därav faller svarsfrekvenserna och de som väl svarar tenderar att bli allt mer icke-representativa för befolkningen i stort. Vad göra? Medborgarpanelen är ett (del)svar på detta och något vi kommer att se mer av i framtiden. Även kombinationsmetoder av telefon- och webbenkäter. Ur det perspektivet är det intressant att följa metodutvecklingen på nära håll genom att ta del av de studier som kommer från paneler som dessa.

Läs mer om Medborgarpanelen här och ta del av sammanfattningar av studier på datat här!

Annonser

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Märkta med: , , ,
Publicerat i Forskning, Statsvetenskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: