Avhandling om kritiskt tänkande i samhällskunskap

I Malin Tvärånas nya avhandling ”Kritiskt omdöme i samhällskunskap. Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor.” nås intressanta slutsatser.

Studien är praktiknära och forskningsobjekten (eleverna) har gått i årskurs 2, 6 och gymnasiet. En viktig slutsats är att fokus på ämnesinnehåll främjar det kritiska tänkandet. Det kan t ex ge bättre resonemang att värdera olika ställningstaganden i frågor, än att själv ta ställning och tycka till.

Tvärånas menar också att elever redan i låg ålder (årskurs 2) kan avge kritiska omdömen och värdera ställningstaganden, om fokus är ämnesinnehåll och det är anpassat för mottagaren.

En intressant studie för lärare i alla skolans stadier, med andra ord! Ett genomtänkt och lyckat lektionsupplägg går att hitta (bild och text) i avhandlingen på sidan 84.

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Publicerat i Avhandlingar, Ämnesdidaktik, Forskning, Samhällskunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: