Material om att undervisa om kontroversiella frågor

Tema för årets rikskonferens är att undervisa om kontroversiella frågor i klassrummet! Kontroversiella frågor är något som kan vara både kittlande och besvärande.

För att väcka engagemang och fånga elevers intresse kan en kontroversiell fråga eller aktuell händelse vara en nyckel! Vi är säkert många lärare som har testat att t ex diskutera Gretas klimatrörelse, Sverigedemorkaternas framgångar, migration eller kanske Cornonaviruset och noterat snabba reaktioner och yttranden!

Men det är inte utan utmaningar som frågorna väcks. Samtalet behöver bidra till ökad ämneskunskap eller kompetensutveckling och det finns alltid en risk att det leder till konflikt och obekväma situationer.

Därför vill vi passa på och tipsa om Europarådets väl genomarbetade material om hur kontroversiella frågor kan tas upp i klassrummet. Du hittar den svenska versionen här.

Såhär skriver författarna om publikationen

”I det här vägledande dokumentet undersöker vi de främsta utmaningarna för lärare som undervisar om kontroversiella frågor i europeiska skolor och föreslår metoder för att möta utmaningarna. Vi fokuserar särskilt på metoder som ökar lärarnas självförtroende och utvecklar deras förmåga att undervisa om kontroversiella frågor i klassrummet och i skolan i övrigt.


De metoder vi föreslår utgör grunden för hela utbildningspaketet om undervisning om kontroversiella frågor. Utbildningspaketet består av det vägledande dokumentet (del A) och de praktiska övningarna (del B). Materialet ska finnas tillgängligt och användas runt om i Europa. Det har redan testats av lärare och handledare i flera europeiska länder, och visat sig fungera väl.” (s.11)

Materialet kommer vi att återkomma till vid årets rikskonferens, fredag den 3 april. Anmäler dig gör du här!

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Publicerat i Fortbildning, Mänskliga rättigheter, Rikskonferensen för lärare i samhällskunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: