Artikel: Bedömning och urval av kunskapsinnehåll

En ny forskningsartikel med relevans för lärare i SO och samhällskunskap har publicerats i Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education. Artikeln har rubriken Bedömning som ett kunskapsideologiskt ställningstagande: lärares bedömningsstrategier och samhällskunskapsämnets laborativa, analytiska och avgränsade kunskapsinnehåll och du kan läsa hela här. Forskningen och artikeln är gjord av Mikael Berg, lektor vid högskolan i Dalarna.

Artikeln handlar om hur samhällskunskapslärares arbete påverkar urvalet av det kunskapsstoff som tas med i undervisningen. Semistrukturerade intervjuer med erfarna samhällskunskapslärare genomförts och återges rikligt i artikeln. Fyra olika strategier identifieras och presenteras.

Annons

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Publicerat i Ämnesdidaktik, Betyg och bedömning, Föreningsrelaterat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följ FLS på Twitter!
%d bloggare gillar detta: