Ett centralt område i samhällskunskapsundervisningen är att stärka elevernas kritiska tänkande i samhällsfrågor. Skolforskningsinstitutet har nu publicerat en forskningsöversikt om hur det kan gå till utifrån frågeställningen: Hur kan undervisning utformas för att stärka elevers kritiska tänkande och källkritik inom samhällskunskap?
Översikten lyfter fram forskningsresultat som ska ses som inspiration för lärare i sin utformning av undervisningen där eleverna i olika former övar sig på att värdera och granska information och argument. Ett resultat pekar på betydelsen av att besitta goda ämneskunskaper för att till dessa utveckla olika analytiska förmågor. Undervisningen organiseras på olika sätt med den gemensamma nämnaren att lärarens roll är viktig när kommer till urval av övningar, texter och liknande. Översikten bygger på resultaten från 30 studier som genomförts i nio länder, från yngre årskurser upp till vuxenutbildning.
Du hittar översikten i sin helhet här och vill du diskutera rapporten med ämneskollegor finns förslag på sådana frågor här.
Kommentera