Åtgärda det brutna löftet om utbildning för alla

brutet löfte

FN-organet UNESCO släppte nyligen en global rapport om hur det ser ut med barn och ungdomar som inte går i skolan. Målet är en av de åtta millenniemålen som ska ha uppnåtts 2015, att alla världens barn ska få gå i grundskola och slutföra den kommer dock inte uppfyllas. UNESCO betecknar detta som ett brutet löfte. I denna länk går det att se var på jorden löftet inte uppfylls. I dagsläget handlar det omkring 120 miljoner barn. 

Värst är utsattheten i de områden som är drabbade av konflikter, hälften av alla barn som inte går i skolan finns här. Det är centralt att barn och ungdomar får gå i skolan trots konflikter. 

För att komma åt problemen räcker det inte med konventionella lösningar som fler lärare, läroböcker och klassrum utan stora och långsiktiga satsningar som inte utestänger någon. Exempelvis avgiftsfri skola – inte bara utan avgifter för skolgång utan även för transporter, för utebliven arbetsinkomst  och läroböcker. Vidare även satsningar på fattigdomsbekämpning och kvalitet. För kvalitet nämns välutbildade och motiverade lärare. Dessutom krävs korruptionsbekämpning eftersom många ambitioner från politiker på nationellt plan inte blir genomförda på grund av korruption på lokalt plan. Flickors utbildning får inte heller negligeras. Utbildning av flickor är inte bara viktigt i sig, det visar sig också ha en tydlig effekt på människors hälsa eftersom utbildade mödrar agerar annorlunda än de utan utbildning. Vem har då ansvaret för att vi löser detta? UNESCO avslutar sin rapport med dessa väl valda ord:

Above all, this report has shown that governments, donors and international organizations must make it a priority to bring both financial and human resources to the places and the children with the greatest needs. To make a true breakthrough, it is essential to mobilise the concerted, innovative support needed to reach the most vulnerable children who often go uncounted or unsupported: children with disabilities, in conflict zones or those facing barriers to education due to language, gender or poverty. This will also require strong backing from non-governmental organizations, civil society, the private sector and communities. To put it simply: the world’s out-of-school children have been overlooked for too long— they are now everybody’s business

Läs hela rapporten här (sida 101-105 för slutsatserna).

/Elias Dietrichson

FLS är en fristående ämneslärarförening. Vi vill vara en samlande kraft för samhällslärarkollegiet. Här kan du finna inspiration, gemenskap & fortbildning

Märkta med: , , , ,
Publicerat i Internationellt, Nyheter, Statistik

Lämna en kommentar

Följ FLS på Twitter!